Registro: 6045  |  Vigencia: 04/08/2016 - 04/08/2018

MONTOYA ROSSI EDUARDO H

Trabaja actualmente en el Instituto Peruano de Energía Nuclear, Centro Nuclear RACSO. Dirección de Investigación, División de Técnicas Analíticas Nucleares Emails: eduharmonros@gmail.com emontoya@ipen.gob.pe Eduardo.montoya@upch.pe Universidad Peruana Cayetano Heredia, Facultad de Ciencias, Departamento de Química: profesor Auxiliar. CEPRECYT: Investigador Asociado en el área de desarrollo de estrategias y materiales didácticos para el aprendizaje activo de las ciencias naturales, para niños de 06 a 12 años de edad. Alrededor de 20 publicaciones originales en revistas indizadas. Índice H (Google académico - citations) 7 - 5 (desde 2010). Índice H SCOPUS: 4

15-04-2016

7006620492

Apellidos : MONTOYA ROSSI
Nombres: EDUARDO H

INSTITUTO PERUANO DE ENERGIA NUCLEAR DIRECTOR DE INVESTIGACIÓN Y DESARROLLO PÚBLICO 2012-08-01
INSTITUTO PERUANO DE ENERGIA NUCLEAR INVESTIGADOR CIENTÍFICO TECNOLÓGICO PÚBLICO 1987-12-31

MAGISTER MAESTRO EN CIENCIAS CON MENCIÓN EN QUÍMICA UNIVERSIDAD PERUANA CAYETANO HEREDIA PERÚ
BACHILLER LICENCIADO EN QUÍMICA UNIVERSIDAD PERUANA CAYETANO HEREDIA PERÚ
DOCTORADO DOCTOR EN CIENCIAS UNIVERSIDAD DE AMBERES BÉLGICA
MAGISTER MASTER IN NANOPHYSICS UNIVERSIDAD DE AMBERES BÉLGICA
BACHILLER EN CIENCIAS CON MENCIÓN EN QUÍMICA UNIVERSIDAD PERUANA CAYETANO HEREDIA PERÚ
BACHILLER EN EDUCACIÓN UNIVERSIDAD PERUANA CAYETANO HEREDIA PERÚ

1 INGLES AVANZADO INTERMEDIO AVANZADO NO

A novel method for determination of copper in zinc destined to 64Cu production in a nuclear reactor Cohen I. 2016 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
Wari influence in southern Peru: provenance study of middle horizon pottery from the archaeological site of La Real using k 0-INAA Bedregal P. 2015 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
Chemical characterization of archaeological ceramics from Cotahuasi using neutron activation analysis Bedregal P. 2015 Tenahaha and the Wari State: A View of the Middle Horizon from the Cotahuasi Valley
Large sample neutron activation analysis of irregular-shaped pottery artifacts Vasilopoulou T. 2015 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
The k0 and relative INAA methods to determine elements in entire archaeological pottery objects Bedregal P. 2014 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
Neutron activation analysis of archaeological artifacts using the conventional relative method: A realistic approach for analysis of large samples Bedregal P. 2012 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
A combined method of neutron activation analysis and radiometric measurements for 234U and 238U determination in soil samples of low uranium concentration Montoya E. 2012 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
K0-INAA method accuracy using Zn as comparator Bedregal P. 2010 Nuclear Instruments and Methods in Physics Research, Section A: Accelerators, Spectrometers, Detectors and Associated Equipment
The development of the k0 method in Peru: Past, present and future perspectives Montoya E. 2010 Nuclear Instruments and Methods in Physics Research, Section A: Accelerators, Spectrometers, Detectors and Associated Equipment
Temperature and magnetic field dependence of the voltagein GaAs films with superconducting Ga grains Willems B. 2008 European Physical Journal B
Robustness in NAA evaluated by the Youden and Steiner test Bedregal P. 2008 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
Redeposition and differential sputtering of La in transmission electron microscopy samples of LaAlO3/SrTiO3 multilayers prepared by focused ion beam Montoya E. 2008 Journal of Microscopy
Building a bridge to the past: Archaeometry at the IPEN Reactor Delgado M. 2007 Archaeometry
Evaluation of top, angle, and side cleaned FIB samples for TEM analysis Montoya E. 2007 Microscopy Research and Technique
Determination of gold and silver in copper concentrates, using k 0 based neutron activation analysis Torres B. 2003 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry
Determination of cadmium using radiochemical neutron activation analysis Bedregal P. 2002 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry

ARTÍCULO EN REVISTA CIENTÍFICA large sample neutron activation analysis of irregular-shaped pottery artifacts 2014 Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry

Diseño y desarrollo de un medidor autónomo de bajo costo para monitoreo remoto de metales pesados y calidad química del agua en ríos y lagos La medición permanente de los parámetros de calidad de las aguas naturales (pH, conductividad, temperatura, concentraciones de metales tóxicos en solución, etc.) es muy importante, debido a la incidencia negativa de las aguas contaminadas, en la salud de las poblaciones que utilizan dichas aguas y en la flora y fauna que dependen de las mismas. La factibilidad de realizar estas mediciones en múltiples zonas remotas, requiere de instrumentos autónomos y de bajo costo, que entreguen resultados con Noviembre 2011 Noviembre 2012 EDUARDO H MONTOYA ROSSI Ciencias Naturales
IAEA RC 15224 / R0 - NEUTRON ACTIVATION ANALYSIS OF ARCHAEOLOGICAL POTTERY SAMPLES OF LARGE SIZE, INCLUDING PIECES OF LOW SYMMETRY SHAPE: HOW TO GET ACCURATE ANALYTICAL RESULTS IN A PRACTICAL WAY? CONFIRMAR LA HIPÓTESIS DE QUE ES POSIBLE EL ANÁLISIS POR ACTIVACIÓN NEUTRÓNICA NO DESTRUCTIVO, CUANTITATIVO Y EXACTO, DE CERÁMICOS ARQUEOLÓGICOS ENTEROS, SI SE USA COMO ESTÁNDAR DE COMPARACIÓN UNA RÉPLICA DE COMPOSICIÓN QUÍMICA CONOCIDA, QUE TENGA APROXIMADAMENTE LA MISMA MASA, FORMA Y TAMAÑO QUE EL ORIGINAL. ESTO SERÍA MUY IMPORTANTE PARA LOS ARQUEÓLOGOS. IT IS THOUGHT BY OUR GROUP, THAT A PRACTICAL AND RELIABLE WAY OF PERFORMING ACCURATE – NON DESTRUCTIVE INAA OF LARGE AND POSSIBLY NON SYMMETRIC, ARCHAEOLOGICAL POTTERY PIECES, IS TO USE AS A STANDARD, A REPLICATE OF THE POTTERY PIECE, WITH WELL KNOWN CHEMICAL COMPOSITION, AND ELABORATED WITH THE SAME (INSIDE SOME PRACTICAL TOLERANCE LIMITS) SIZE, SHAPE AND WEIGHT OF THE ORIGINAL. FOR THE PREPARATION OF THE REPLICATES, WE TRUST ON THE HIGH SKILL DEGREE OF OUR PERUVIAN CERAMISTS (LOCAL ANCIENT TECHNOLOGY), WHILE FOR THE COMPOSITION ISSUE, OUR PLAN IS TO TAKE, WITH A NARROW TUNGSTEN CARBIDE DRILL, SEVERAL SMALL SUB-SAMPLES FROM DIFFERENT PARTS FROM THE REPLICATE (WHILE POSSIBLY NEVER FROM THE PRECIOUS ORIGINALS), AND PERFORM ON THESE SMALL SAMPLES, THE NORMAL INAA, WITH THE HIGHEST POSSIBLE ACCURACY. THE PROPOSED ANALYTICAL PROCEDURE IS TO IRRADIATE SIMULTANEOUSLY (USING A WELL THERMALIZED EXTERNAL NEUTRON BEAM OF OUR 10 MW NUCLEAR RESEARCH REACTOR), IN A TURNTABLE HOLDER, THE ORIGINAL AND THE REPLICATE, AT A THERMAL FLUX OF ABOUT 2 X 108 N CM-2 S-1, MEASURING THE INDUCED ACTIVITIES (AFTER SOME PROPER DECAY TIME) OF THE ORIGINAL AND THE REPLICATE, BY HIGH RESOLUTION GAMMA SPECTROMETRY, AT THE SAME MEASURING GEOMETRY. BY THIS PROCEDURE, WE EXPECT TO AVOID THE NEED OF PERFORMING MAJOR AND COMPLICATED CORRECTIONS FOR UNAVOIDABLE - UNDESIRABLE EFFECTS, LIKE NEUTRON SELF SHIELDING, GAMMA RAY SELF ATTENUATION, AND GEOMETRY RELATED MEASURING EFFICIENCY VARIATIONS. THE TURNTABLE HOLDER, WILL BE DESIGNED AND BUILT IN OUR LABORATORY (HARDWARE – ELECTRONICS – SOFTWARE). IN THE FIRST STAGES OF THE RESEARCH, ONLY REPLICATES WILL BE USED, FOR THE DEVELOPMENT AND VALIDATION OF THE METHOD. SPECIAL CARE WILL BE PUT IN CRITICAL ASPECTS, LIKE FOR EXAMPLE, THE ROBUSTNESS DUE REASONABLY VARIATIONS IN THE SIZE, SHAPE, COMPOSITION AND WEIGHT, BETWEEN THE ORIGINAL AND THE REPLICATE. ALSO AN ACCURATE AND DETAILED CHARACTERIZATION OF THE USED IRRADIATION FACILITY WILL BE PERFORMED. AFTER THE VALIDATION OF THE METHOD, THE APPLICATION TO REAL SAMPLES, WITH THE AIM OF CONTRIBUTING TO SOLVE RELEVANT - PERTINENT ARCHAEOLOGICAL QUESTIONS, LIKE THOSE RELATED TO PROVENIENCE, WILL BE ADDRESSED. Enero 2009 Diciembre 2011 EDUARDO H MONTOYA ROSSI Ciencias Naturales

Derechos de Propiedad Intelectual

Tipo de PI Estado Título de la PI Tipo de Participación País

Productos de Desarrollo Industrial

Denominación Tipo de Desarrollo Tipo de Participación Estado del Desarrollo Alcance
Si desea comunicarse con el investigador, envíe un correo a dina@concytec.gob.pe , con sus datos de contacto y el motivo de su comunicación.